Doorgaan naar hoofdcontent

Feel the burn

Een aantal dagen geleden deed ik nog een bedrijfsbezoek. Mijn contactpersoon, de interne preventieadviseur, zat op zijn bureau op de derde verdieping op me te wachten.
De lift in dat gebouw is nogal traag, dus besloot ik om, zoals ik in mijn roemrijke verleden nogal eens placht te doen, gezwind de trap op te lopen.

Toen ik weer bij bewustzijn kwam, moest ik met tegenzin de conclusie trekken dat mijn conditie niet meer is wat het moet zijn. Ik zou wat meer moeten bewegen, dan zou mijn gestaag in volume toenemende buik terug een halt worden toegeroepen.  O, en sporten is ook goed voor de gezondheid. Go figure.
In feite, moest het een pil zijn, zou iedereen het nemen. Want er is geen ander middel dat zulk een bevorderend effect heeft op de algemene gezondheid en het welzijn. Het verlaagt het risico op cardiovasculaire aandoeningen en suikerziekte, beschermt tegen borstkanker en colonkanker, verstevigt het beenderstelsel en het vermindert de kans op vroegtijdige sterfte met maar liefst 30 percent. Het bevordert ook je gemoedstoestand en geeft een algemeen gevoel van welbehagen. En de lijst gaat zo maar door.

Ik zou écht meer aan sport moeten doen. Maar ik ben niet de enige die tekortschiet. Want tweederde van de bevolking doet te weinig aan sport, zo heeft een onderzoek nog maar eens uitgewezen. En elke 15 minuten sterft iemand omdat hij te weinig aan sport heeft gedaan. Tja, eigen schuld, dikke bult...

Wat moet je nu doen om die laatste trip naar het kerkhof nog een tijdje uit te stellen? Het goede nieuws: het vergt volgens bijna alle adviezen slechts 30 minuten per dag matig inspannende sportoefening om je levenskansen significant te verbeteren! En zelfs vijf maal per week zou ook al voldoende zijn, zolang er maar niet meer dan twee dagen tussen de individuele sportsessies ligt, want dan zou het opgebouwde voordeel weer helemaal verdwijnen.
Maar hier komt het slechte nieuws. Dat is in feite niet voldoende. Ik weet het, al jaren zegt men vanuit allerlei bronnen, o, je moet maar een half uurtje wandelen, dat is zelfs nog beter dan tot het uiterste gaan, of eens het huis stofzuigen, of wat werken in de tuin, blah blah.
Niet dus. O, het is natuurlijk beter dan niets, maar om echt een optimaal effect op de gezondheid te hebben, moet je er zwaar tegenaan gaan. Joggen, of competitief sporten.

De boodschap is dus: Feel the burn. En dan leef je veel langer en voel je je veel beter!

Maar ik word daar zo moe van...

Populaire posts van deze blog

Jicht en jus (d'orange)

Recent heb ik gelezen dat softdrinks een jichtopstoot kunnen veroorzaken! Drinken van twee gesuikerde softdrinks per dag zou de kans op een jichtopstoot met 85% doen stijgen. Het vruchtsuiker (fructose) is verantwoordelijk voor dit verhoogd risico, dieetdranken geven geen probleem. Ook andere producten die fructose bevatten (fruitsappen, appels en sinaasappels) geven een verhoogde kans op jicht!? Kijk, dat is dus nieuw voor mij. In alle overzichtslijstjes voor jichtlijders vind je net terug dat je fruit naar believen mag nuttigen. Snoepjes die fructose bevatten moet je dan weer vermijden. Ja, het wordt soms verwarrend. Jicht is een reumatische aandoening. Ze is al heel lang geleden beschreven.  De Griekse geneesheer Hippocrates had het er 25 eeuwen geleden al over. Men dacht wel altijd dat jicht een gevolg was van een overdaad aan alcohol en rijkelijke maaltijden. De jichtlijder kreeg alle schuld voor zijn ziekte in de schoenen geschoven. Maar het is een te hoog urinezuurgehal

Calciumhydroxide in water

Kalkwater of kalkmelk is een oplossing van calciumhydroxide (Ca(OH) 2 ) in water. Calciumhydroxide is weinig oplosbaar in water. “0,17 gram per 100 ml water”. Bron: Chemiekaarten 19 e editie 2004. “Licht oplosbaar in water van 20°C : 1,65 g/l” Bron: Carmeuse.nl In water valt Ca(OH) 2 uiteen in Ca 2+ - en OH - -ionen. Hierdoor ontstaat een basische oplossing. De pH van een oplossing van 0,01% is 11,3. “pH: 11.3 (0.01% at 25 deg C); 12.5 to 12.7 (saturated solution (0.18 g/100 mL) at 25 deg C)” Bron: Intox.org Bij een gesatureerde oplossing (= maximum oplosbare hoeveelheid) bedraagt de pH 12,4 tot 12,8. “pH (saturated solution): 12.4” Bron: Sultanchemists.com “pH: 12,5-12,8 bij een concentratie van 1.070 mg/l” Bron: Carmeuse.nl Bij een langere blootstelling aan calciumhydroxide zullen de huidletsels meer uitgesproken zijn. Dit staat ook als dusdanig vermeld op veiligheidsfiches over calciumhydroxide. “Calcium hydroxide penetrates the ski

Chloorgas

In de Jordaanse havenstad Aqaba zijn zeker twaalf mensen omgekomen en 250 anderen gewond geraakt bij een ongeval met een container met chloorgas. Het giftige gas kwam vrij toen de container tijdens het transport viel. Het ongeval vond plaats op 27 juni 2022. Een container met 25 ton chloorgas moest per schip naar Djibouti in de Hoorn van Afrika gebracht worden. Maar toen een kraan de container op het schip probeerde te plaatsen, stortte de container naar beneden en meteen kwam een grote gele gifwolk vrij. Bij het ongeval kwamen minstens twaalf mensen om het leven. Nog eens 250 anderen raakten gewond. De gewonden werden overgebracht naar twee openbare ziekenhuizen, een privéziekenhuis en een veldhospitaal. Chloor is bij kamertemperatuur een geelgroen gas met een typische, irriterende geur. Door afkoeling of door drukverhoging wordt het een heldere, amberkleurige vloeistof. Het wordt als vloeistof in aangepaste containers getransporteerd. Het kent vele toepassingen o.a. als bleekmiddel i